Program

17. Międzynarodowy Letni Festiwal Muzyczny

„Słowo i Muzyka u Jezuitów” w Jastrzębiej Górze


Festiwal 2022 - PLAKAT


2 lipca 2022 (sobota)

Giulio Mercati (organy), Zespół wokalny  Art'n'Voices (wokal) 

Program Giulio Mercati

Alessandro Scarlatti – Partite sull’aria della Follia 

Giovanni Pierluigi da Palestrina – Sicut cervus

Cyrillus Kreek –  Õnnis on inimene

Johann Sebastian Bach – Preludium i fuga a-moll, BWV 543 

Johann Ludwig Krebs – Wie schön leuchtet der Morgenstern 

Johann Sebastian Bach – Koncert a-moll, BWV 593 

Allegro, Adagio, Allegro

Sigfrid Karg-Elert –  Schmücke dich, o liebe Seele, op. 65 n. 51  

Nun danket alle Gott (Marche triomphale), op. 65 n. 59 

Program Art’n’Voices

Giovanni Pierluigi da Palestrina – Sicut cervus

Cyrillus Kreek - Õnnis on inimene

Anna Rocławska-Musiałczyk - Bibi, Synkù, Bi – Parafraza kolędy kaszubskiej Witosławy Frankowskiej

Michał Ziółkowski – Evening Star

Marek Raczyński – Te lucis ante terminum

Paweł Łukaszewski – Szczęśliwa Nocy

 

Giulio Mercati - organista, klawesynista, kompozytor i muzykolog. Jego repertuar obejmuje muzykę od renesansu po dzieła kompozytorów XIX i XX wieku. Prowadzi niezwykle intensywną działalność koncertową i wykładową, głównie na polu organowym i chóralnym – jako solista koncertował w największych salach i katedrach w ponad 20 krajach (od Filharmonii w Sankt Petersburgu, po Katedrę św. Patryka w Nowym Jorku). Występował z wieloma orkiestrami z całego świata, a jako kompozytor współpracował z teatrami z Włoch i Europy (w Polsce m.in. z Teatrem Dramatycznym w Wałbrzychu). Jest dyrektorem artystycznym i twórcą wielu ważnych festiwali i przeglądów muzycznych we Włoszech, Szwajcarii i Hiszpanii.

Art’n’Voices to zespół wokalny wykonujący muzykę a capella. Oktet powstały w 2010 roku wykonuje muzykę poważną, specjalizuje się w muzyce współczesnej. W skład zespołu wchodzą studenci i absolwenci Akademii Muzycznej w Gdańsku, a także muzycy od lat związani ze sceną chóralną Trójmiasta i Wejherowa. Dotychczas Art’n’Voices wydał trzy autorskie albumy: „Droga krzyżowa. Z Chrystusem na Kalwarii Wejherowskiej” (2013), na której znajdują się kompozycje liderki zespołu – Anny Rocławskiej-Musiałczyk, a także „Art’n’Voices Live In Provance” (2019) – płytę będącą zapiskiem trasy koncertowej, jaką oktet odbył we Francji, w 2018 roku, a także „Midnight Stories” (2020) – album z utworami młodych, polskich kompozytorów, w większości napisanych specjalnie dla zespołu Art’n’Voices. W swoim dorobku konkursowym zespół posiada dziesięć nagród Grand Prix, zdobytych na festiwalach i konkursach ogólnopolskich i międzynarodowych. Oprócz sukcesów konkursowych, Art’n’Voices z powodzeniem koncertuje w całym kraju i Europie (m.in. w ramach Festiwalu Per Musicam Ad Astram w Poznaniu, 53. Międzynarodowego Festiwalu Organowego w Koszalinie, Festivalu des Choeurs Laureats we Francji, czy Tolosaka Abesbatza Lehiaketa w Kraju Basków). Zespół współpracuje też z instytucjami kultury, takimi jak Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku, czy Muzeum Piśmiennictwa i Muzyki Kaszubsko-Pomorskiej w Wejherowie.


 

6 lipca 2022 (środa)

Arturo Barba (organy) 

Program

Felix Mendelssohn - Passacaglia c-moll BMV 582

Vicente Martín y Soler – Sonata C-dur (overture of his opera "Una cosa rara")

Johann Sebastian Bach – Preludium I fuga a-moll BWV 543

Sir George Thalben-Ball – Wariacje na temat Paganiniego na pedał solo 

Franz Liszt – Fantazja I fuga na temat B.A.C.H.

Antonín Dvořák - Sinfonía nº 9 e-moll, Op. 95 "Sinfonía del Nuevo Mundo" (Transkrypcja na organy: Z. Szathmáry)

IV. Allegro con fuoco

Arturo Barba urodził się w Walencji (Hiszpania), gdzie studiował organy, klawesyn i fortepian. Ukończył z wyróżnieniem Konserwatorium Muzyczne w Walencji, a następnie podjął naukę w Madrycie u boku profesorów: Koopmana, Laukvika, Bouvarda, Latry (w zakresie muzyki francuskiej), Torrenta (muzyka Półwyspu Iberyjskiego) i innych. Zdobył tytuł doktora inżyniera Archiktektury na Politechnice w Walencji. Wykładał w Konserwatorium Muzycznym w Walencji, Uniwersytecie Musical Arts w Madrycie oraz w instytucie Professional Conservatory of Torrent. Arturo Barba jest organistą w Audytorium Palau de la Música w Walencji i tytularnym organistą w kościołach gmin Montesa oraz Morella. Występuje na największych międzynarodowych festiwalach organowych w Europie i Ameryce Łacińskiej. Koncertował w najbardziej znanych świątyniach takich jak Katedra Notre Dame w Paryżu, Katedra w Kolonii czy Bazylika św. Marii na Zatybrzu w Rzymie. Podczas ponad piętnastoletniej pracy w charakterze głównego organisty w Orkiestrze Walencji oraz Orkiestrze Opery Palau de Les Arts Reina Sofía Barba wykonał praktycznie cały repertuar symfoniczny jako solista, współpracując z takimi dyrygentami jak Zubin Mehta, Fabio Biondi, Michel Plasson, Cristóbal Halffter, Josep Pons, Ramón Tebar oraz Plácido Domingo i innymi znamienitymi artystami. Barbra jest dyrektorem artystycznym najważniejszych hiszpańskich festiwali organowych. Z sukcesem prowadzi kanał w serwisie YouTube, który jest obecnie najpopularniejszym kanałem o tematyce muzyki organowej w Hiszpanii.  


 

9 lipca 2022 (sobota) 

 Roman Perucki (organy)

Program

Louis Vierne – Carillon de Westminster

César Franck – Chorał nr 1 E-dur 

César Franck – Chorał nr 2 h-moll

César Franck – Chorał nr 3 a-moll

Roman Perucki ukończył gdańską Akademię Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w klasie organów prof. Leona Batora w 1986 r. Od 1997 r. jest profesorem aMuz w Gdańsku (w latach 1996-1999 był prorektorem ds. artystycznych). Od 1993 r. Dyrektor Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina w Gdańsku. Z jego inicjatywy powstało Gdańskie Centrum Muzyczno-Kongresowe, siedziba Filharmonii. Pełni funkcję prezesa Pomorskiego Stowarzyszenia „Musica Sacra”, z którym organizuje m. in.: Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej w Oliwie (jeden z najsłynniejszych na świecie), Międzynarodowy Konkurs Muzyki Organowej im. J.P. Sweelincka w Gdańsku, cykl koncertów „Bliżej Bacha”, koncerty z okazji Jarmarku św. Dominika w Bazylice św. Mikołaja oraz festiwale organowe w kościołach Pomorza Gdańskiego. Prowadzi kursy mistrzowskie w wielu krajach świata. Zajmuje się recenzowaniem prac doktorskich, habilitacyjnych i przewodów profesorskich. Jest jurorem międzynarodowych konkursów organowych. Jest autorem pierwszego polskiego podręcznika do nauki improwizacji. W swoim dorobku ma już ponad 2700 recitali. Koncertował w najsłynniejszych katedrach i salach koncertowych świata m. in. w Notre Dam czy Mariinsky Theater. Koncertuje w Polsce, w niemal wszystkich państwach Europy, Azji, Ameryki Północnej i Południowej. Dużą część koncertów wykonuje wspólnie ze swoją małżonką, skrzypaczką Marią Perucką jak również flecistą Łukaszem Długoszem. Jest pierwszym organistą Archikatedry Oliwskiej. Roman Perucki jest autorem licznych realizacji dla polskich, niemieckich, włoskich i rosyjskich rozgłośni radiowych oraz stacji telewizyjnych. Posiada w swoim dorobku płyty platynowe oraz nagrania nominowane do nagrody Fryderyka. Jest wykonawcą licznych prawykonań utworów solowych, kameralnych i z orkiestrą symfoniczną, skomponowanych specjalnie dla Romana Peruckiego przez J. Bruzdowicz-Tittel, P. Łukaszewskiego, P. Mossa, P. Mykietyna, G. Pstrokońską-Nawratil, E. Schneidera czy P. Szymańskiego. Posiada liczne odznaczenia w tym najwyższe odznaczenia papieskie, państwowe m.in. Gloria Artis i wyróżnienia samorządowe. 


 

13 lipca 2022 (środa)

Mara Fanelli, Olimpio Medori (organy) 

Program

Wolfgang Amadeus Mozart – “La Clemenza di Tito” Uwertura 

“Der, welcher wanderl diese Strasse” (from “Zauberflöte”)

Padre Davide da Bergamo – Elevazione d-moll 

Vincenzo Bellini – “Norma” Uwertura 

Sonata per organo

Giuseppe Verdi – “Va' pensiero" (z “Nabucco”)

"Bella Figlia dell'Amore" (z "Rigoletto")

Gioachino Rossini – “Largo al factotum" (Figaro'sAria z “Il barbiere di Siviglia”)

“Assisa a’ pié d’un salice” (z “Otello”)

"Tancredi" Uwertura  

Olimpio Medori. Pianista i organista. Studia w Konserwatorium Francesco Morlacchi w Perugii ukończył z wyróżnieniem w klasie organów profesora Francesco Tassini. Brał udział w wielu kursach interpretacji dawnej muzyki organowej i klawesynowej prowadzonych przez  światowej sławy organistów, m.in.: T. Koopmana, H. Vogela, M. Radulescu, M. Chapuis i J.B. Christensena. Dzięki stypendium Instytutu ‘Fernando El Catolico’ w Zaragozie, przez dwa lata miał możliwość doskonalenia swych umiejętności w Cursos de Musica Antigua de Daroca (Hiszpania) w klasie organów prof. J. L. Gonzaleza Uriol oraz w klasie klawesynu prof. W. Jansena. Brał także udział w kursie organowym muzyki J.S. Bacha w Sommerakademie fur Internationalen Organisten w Haarlem (Holandii) w klasie prof. E. Kooimana. Studiował kompozycję w Konserwatorium Giambattista Martini w Bolonii. Jako członek Międzynarodowego Stowarzyszenia Badań nad Pieśniami Gregoriańskimi przez 3 lata uczęszczał na kursy pieśni gregoriańskich w Cremonie.

Jako organista oraz klawesynista koncertuje w wielu państwach Europy, a także w Ameryce Południowej. Współpracował z Orkiestrą da Camera Fiorentina oraz Orkiestrą Vincenzo Galilei, orkiestrą Szkoły Muzyki Fiesole oraz grupą Musica Ricercata. Nagrywał dla radia i telewizji. W swoim dorobku ma premierowe w skali światowej  nagranie Ricercar Tabulatura J.U. Steigledera, dokonane na monumentalnych organach Dominico di Lorenzo da Lucca (1509-21) SS Annunziata we Florencji. Nagranie to zostało dobrze przyjęte przez krytyków czołowych pism branżowych  oraz zostało wyemitowane przez główne międzynarodowe stacje muzyczne.Jest doradcą koncertów organowych „I Mercoledi Musicali dell’ Ente Cassa di Risparmio of Florence” oraz koncertów bożonarodzeniowych we Florencji. Jest ponadto organistą w kościele San Filippo Neri we Florencji.


 

16 lipca 2022 (sobota) 

Maria Greco (organy) 

Program

Johann Sebastian Bach – Preludium i fuga c-moll BWV 546

“Nun komm, der Heiden Heiland” BWV 659

Alexandre Guilmant – Sonata No. 4 Op. 61 d-moll  (Allegro assai, Andante, Menuetto, Finale)

Eugène Gigout – Prélude-Choral et Allegro z “10 Pièces pour Orgue” 

Introduction et Thême fugué z “6 Pièces d’Orgue”

 

Maria Greco urodziła się w w 1995 roku  Acri we Włoszech. W 2016 r. ukończyła Konserwatorium Muzyczne "S. Giacomantonio", gdzie studiowała w klasach profesorów Valliniego oraz Cardi. Następnie ukończyła studia międzywydziałowe, realizowane w Instytucie Pontifcio di Musica Sacra w Rzymie oraz Konserwatorium Muzycznym w Cosenzie. Tytuł magistra z zakresu muzyki organowej uzyskała w na Uniwersytecie Sztuk Pięknych Berlinie (w klasie prof. Paolo Crivellaro). Maria Greco koncertuje w całych Włoszech, Anglii, Niemczech, Szwecji oraz w Holandii. Uczestniczyła w kursach mistrzowskich prowadzonych przez wybitnych organistów m.in. G. Boyet’a, L. Lohmanna czy I. Rupperta. Została finalistką Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej im. Agati Tronci (2017 r.), a także Międzynarodowego Konkursu Organowego im. Domenico Alari (2019 r.). W roku 2018 zdobyła trzecią nagrodę podczas 7. Międzynarodowego Konkursu Organowego „Premio Elvira Di Renna”. W 2021 roku wydała pierwszy solowy album „Portrait of the Ghilardi Organ in Battipaglia”.


 

20 lipca 2022 (środa)

Maciej Zakrzewski (organy)

Program

Richard Wagner – Pilgerchor aus Tanhauser (transkrypcja F. Liszt) 

Aleksander Brückner – Virga Jesse ( transkrypcja M. Zakrzewski) 

Maciej Zakrzewski – Misterioso in memoriam Krzysztof Penderecki (prawykonanie) 

Marian Sawa – Fuga bolero 

Stanisław Moryto  – Cztery utwory w polskim stylu (transkrypcja M. Zakrzewski) 

Maciej Zakrzewski – Suita bizarna:

I. Preludium 

II. Choral 

III. Toccata

 

Maciej Zakrzewski - organista, kompozytor, improwizator. Doktor sztuk muzycznych w dyscyplinie instrumentalistyka. Naukę gry na organach rozpoczął w klasie mgr Łukasza Matei w ZPSM im. M. Karłowicza w Krakowie. Tytuł magistra sztuki uzyskał z wyróżnieniem w AM im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie organów prof. Romana Peruckiego i dr Hanny Dys. Brał udział w wielu konkursach organowych i kompozytorskich. Jest laureatem m.in. I miejsca na VII Międzynarodowym Konkursie Muzyki Organowej im. J. P. Sweelincka oraz IV miejsca na konkursie „Premio Elvira di Renna” w Pontecagnano – Faiano. Brał udział w kursach mistrzowskich interpretacji muzyki organowej prowadzonych m.in. przez M. Haselboecka, P. van Dijka, O. Latry, H. Deustcha, W. Zerera, L. Ghielmiego oraz improwizacji pod kierunkiem P. Pincemailla, T. A. Nowaka, T. Escaicha.. Współpracuje m.in. z Polską Filharmonią Bałtycką w Gdańsku, Orkiestrą Polskiej Filharmonii Kameralnej, Operą Bałtycką w Gdańsku, Orkiestrą Kameralną Progress, Chórem Akademii Morskiej w Gdyni, Chórem Cantus oraz Chórem Kameralnym Discantus. W swym dorobku posiada wiele nagrań płytowych. Solowe albumy „Liszt&Widor organ works” /Soliton 2014/, „Naji Hakim – organ works” /Ars Sonora 2018/ oraz „Time to Time” /Ars Sonora 2019/ spotkały się z uznaniem i pochlebnymi recenzjami w polskiej  prasie muzycznej. Od października 2011 r. związany z macierzystą uczelnią, gdzie prowadzi zajęcia na Wydziale Instrumentalnym. Jest wiceprezesem Pomorskiego Stowarzyszenia Musica Giovane, z którym organizuje m.in. Tczewskie Wieczory Organowe oraz Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej „graMY dla WAS”. W latach 2012- 2015 był organistą mszy świętych radiowych transmitowanych na żywo z Bazyliki św. Brygidy w Gdańsku. Członek zespołu kameralnego "AreOphonic". 


 

23 lipca 2022 (sobota)

Ines Maidre-Aarvik (organy)

Program

Johann Sebastian Bach – Toccata i fuga d- moll BWV 565

Peeter Süda – Ave Maria

Preludium I fuga g-moll 

Cesar Franck – Pièce Héroïque 

Guy Bovet – From Three Japanese Sketches: 

1.Variations on Gujyo-bushi 

Alfred Karindi – Berceuse (z 3 Sonaty organowej) 

Reidar Sløgedal – Four Fantasies on Ludvig M.Lindeman’s choral Kirken den er et gammalt hus /Built on the Rock the Church Doth Stand

1.  Chorale

2. Triollegro

3. Canon with Ostinato

4. Toccata

 

Ines Maidre-Aarvik urodziła się w Estonii, gdzie ukończyła studia z zakresu fortepianu i organów na Estońskiej Akademii Muzycznej.  Edukację muzyczną kontynuowała we Francji pod okiem prof. Daniela Rotha, gdzie ukończyła klasę organów oraz w Niemczech, poszerzając umiejętności z zakresu gry na klawesynie. Ines Maidre-Aarvik specjalizuje się w interpretacji organowej z zakresu muzyki dawnej, współczesnej i epoki Romantyzmu. Jest profesorem Uniwersytetu w Bergen i pomysłodawczynią cykli muzyki organowej, skupiających się na wybranej tematyce np. „Bells in the Organ”, „Swan Songs for the Organ”, „Cathedral by Giant Savings”.  W ramach działalności naukowej Artystka prowadzi kursy mistrzowskie i wykłady w Sibelius Academy w Finlandii, Indiana University w Bloomington czy Ohio University w Atenach. Brała udział w licznych konferencjach i zjazdach naukowych dotyczących muzyki organowej m.in. w Stanach Zjednoczonych. 


 

27 lipca 2022 (środa)

Hana Bartošová (organy)

Program

Petr Eben - Prolog (The labyrinth of the world and paradise of the heart)

Jan  Křtitel Vaňhal - Preludium i  fuga C-dur 

Jan Křtitel Kuchař - Partita C-dur

Bohuslav Martinů - Vigilie 

Zdeněk Pololáník - Prelude

Oreste Ravanello – Temat z wariacjami h-moll 

 

Hana Bartošová należy do grona najwybitniejszych czeskich organistów i propagatorów muzyki czeskiej za granicą. Studiowała organy i klawesyn w Konserwatorium Brneńskim w klasie prof. Josefa Pukla oraz w Akademii Muzycznej im. Janáčka w Brnie w klasie prof. Aleny Veselá. Podczas studiów brała udział w wielu ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach, gdzie otrzymała kilka nagród i wyróżnień. Jej szeroki repertuar obejmuje studia nad prawidłowymi praktykami wykonawczymi na ważnych instrumentach historycznych i muzyce barokowej. Ponadto często wykonuje prawykonania nowych utworów czeskich kompozytorów z okolic Brna, m.in. Vladimír Werner, František Emmert, Zdeněk Pololáník i Milan Slimáček. Hana Bartošová występuje na prestiżowych festiwalach w Czechach i za granicą. Koncertowała w całej Europie (Austria, Włochy, Niemcy, Dania, Francja, Belgia, Szwajcaria, Słowenia, Polska, Rumunia, Słowacja, Irlandia, Chorwacja itd.), Rosji i USA. Występuje z różnymi solistami i zespołami, także z córką Ivą Bartošovą, utalentowaną pianistką koncertową.

Współpracowała przy kilku nagraniach brneńskiego chóru dziecięcego Primavera, nagraniach dla czeskich i zagranicznych stacji radiowych i telewizyjnych oraz na płytach CD. Jako pedagog kształci młodych organistów i jest stałą członkinią jury konkursów organowych. Jest również dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Organowego w Brnie.


 

30 lipca 2022 (sobota)

Tomasz Głuchowski (organy)

Program

Jan Pieterszoon  Sweelinck – Echo fantazja d-moll

 Georg Böhm - Partita Ach wie nichtig, ach wie flüchtig 

Johann Sebastian Bach - Preludium (Toccata) i fuga E-dur, BWV 566 

Adolf Friedrich Hesse - Fantazja koncertowa c-moll  

Josef Gabriel Rheinberger - Sonata nr 4  a-moll op. 98 

Tempo moderato, Intermezzo, Fuga cromatica

Tomasz Głuchowski – Improwizacja

 

Tomasz Głuchowski w latach 1996-2004 studiował organy (Klemens Johannes Kaminski) i klawesyn (Marta Czarny-Kaczmarska) we wrocławskiej Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego (AMKL). Oprócz studiów i licznych kursów mistrzowskich, istotny wpływ na jego osobowość artystyczną wywarły liczne wyjazdy naukowe do Holandii (2008-10), gdzie miał sposobność kształcić się na historycznych instrumentach pod okiem Petera van Dijka z Utrechtu. Po ukończeniu studiów doktoranckich na AMKL (Andrzej Chorosiński, Magdalena Czajka), w maju 2011 r. uzyskał stopień doktora sztuki, a w listopadzie 2019 r. stopień doktora habilitowanego nadany przez Senat Akademii Muzycznej w Poznaniu. Jako absolwent Podyplomowych Studiów Monodii Liturgicznej na Uniwersytecie Papieskim im. Jana Pawła II w Krakowie (2016-2018) rozwija również swoje zainteresowania chorałem gregoriańskim. Tytularny organista wrocławskiego kościoła dominikanów (p.w. św. Wojciecha). Adiunkt w macierzystej uczelni (Katedra Muzyki Kościelnej), nauczyciel dyplomowany klawesynu i organów we wrocławskiej Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I i II st. Juror krajowych konkursów organowych i pianistycznych. Prowadził także kursy improwizacji i interpretacji muzyki organowej w kraju (Cieszyn, Kalisz, Wrocław) i we Włoszech (Werona) oraz wykłady z zakresu muzyki organowej, organologii i śpiewu gregoriańskiego. Stały współpracownik Orkiestry Symfonicznej NFM i innych zespołów tej instytucji. Współzałożyciel i kierownik artystyczny wrocławskiego zespołu muzyki dawnej Ars Concordiae, członek ensemble Sanssouci – zespołu barokowego Filharmonii Opolskiej. Koncertuje jako solista (organista, klawesynista) i kameralista w kraju i zagranicą. Posiada w swoim dorobku kilkanaście płyt CD z muzyką organową i kameralną (klawesyn/bc.). Kurator organów Narodowego Forum Muzyki oraz konsultant ds. projektów renowacji i rewitalizacji organów we wrocławskich kościołach. Dyrektor artystyczny Festiwalu Muzycznego Lato Organowe w Krotoszyńskiej Bazylice oraz koordynator cyklu Wieczory Czesławowe w kościele dominikanów we Wrocławiu. W r. 2017 odznaczony przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Brązowym Krzyżem Zasługi. Ponadto nagradzany jako pedagog akademicki (nagroda Rektora AMKL) oraz szkolnictwa muzycznego (dyplomy CEA, nagrody dyrektorskie).


 

3 sierpnia 2022 (środa)

Matthias Böhlert (organy)

Program

Samuel Scheidt - Modus ludendi in pleno organo pedaliter à 6 voci

Nicolaus Bruhns –  Praeludium e-moll („Wielkie“) 

Georg Friedrich Händel – Chacone G-dur

Johann Sebastian Bach – Preludium i fuga a-moll BWV 543

Sigfrid Karg-Elert – Canzona a-moll op. 86 Nr. 2

Bolesław Wallek-Walewski – Preludium b-moll

Matthias Böhlert – Toccata 1994

Andante cantabile Es-dur 

César Frank – Choral Nr. 2 h-moll (1890)

Joseph Callaerts – Toccata e -moll 

 

Matthias Böhlert urodził się w Zeitz (Saksonia, Niemcy). W latach 1978-1984 studiował muzykę kościelną w protestanckiej szkole muzycznej w Halle / Saale. Jego nauczycielem w zakresie gry na organach był Almuth Reuther, organista w kościele pw. Św. Tomasza w Lipsku. Podczas studiów pracował jako organista w Stadtsingechor Halle (najstarszym niemieckim chórze chłopięcym) i jako organista w Kościele Mariackim w Halle. Koncert dyplomowy wykonał w kościele Św. Tomasza w Lipsku. Od 1984 roku Matthias Böhlert jest muzykiem kościelnym w ewangelickim kościele Św. Katarzyny w Salzwedel. W 2004 roku został mianowany dyrektorem muzycznym kościoła. W 1990 r. brał udział w Międzynarodowej Letniej Akademii Organistów w Haarlem w Holandii. Regularnie koncertuje w Niemczech, Austrii, Liechtensteinie, Rosji, Japonii, Australii, RPA, Namibii, Argentynie, Kanadzie, USA.  Wykonuje wielkie oratoria baroku, klasyki, romantyzmu i współczesności. Współpracuje ze znanymi solistami i  kameralistami. Jego działalność koncertowa poświęcona jest w szczególności literaturze organowej od okresu baroku do połowy XX wieku. Matthias Böhlert gra także własne kompozycje, zarówno na organach, jak i na fortepianie.


 

6 sierpnia 2022 (sobota)

Jakub Garbacz (organy), Joanna Woszczyk-Garbacz (flet) 

Program

Dietrich Buxtehude (1637-1707) – Praeludium in fis, BuxWV 146 [7’]

Antonio Vivaldi (1678-1741) – Koncert g-moll „L’Estate – Lato”, RV 315 [11’]

- Allegro non molto

- Adagio e piano – Presto e forte

- Presto

Johann Sebastian Bach – Preludium i fuga a-moll, BWV 543 [11’]

Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) – Andante C-dur KV 315 [5’]

Cesar Franck (1822-1890) – Preludium, fuga i wariacje h-moll, op. 18 [11’]

Johann Sebastian Bach – “Bist du bei mir”, BWV 508

Charles-Marie Widor (1844-1937) - V Symfonia organowa f-moll, op. 42 nr 1

- Toccata [5’]

Jakub Garbacz -  organista, producent muzyczny i realizator dźwięku. Urodzony w 1975 roku w Kielcach, swoją muzyczną edukację rozpoczął w Państwowej Szkole Muzycznej w Kielcach w klasie fortepianu, jednocześnie kontynuując naukę gry na organach u Jerzego Rosińskiego - organisty Bazyliki Katedralnej w Kielcach. W 2000 roku ukończył z wyróżnieniem studia w klasie organów prof. Mirosława Pietkiewicza w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, a w 2011 roku studia podyplomowe w zakresie realizacji dźwięku. Jakub Garbacz uczestniczył w wielu kursach mistrzowskich interpretacji i improwizacji organowej, które prowadzili m.in.: H. Vogel, L. Lohmann, J. Guileau,  L. Digris, B. Haas, P.van Dijk, J. Gembalski, K. Ostrowski, R.M. Stangier, B. Oberhammer, M. Czajka, J. Serafin, J. Regnere, F. Klinda. Uczestniczył również w konkursach muzyki organowej: Brno 1997 (udział w półfinale), Rumia 1997 (II nagroda), Wilno 1999. Aktualnie pełni funkcję pierwszego organisty Bazyliki Archikatedralnej św. Stanisława Kostki w Łodzi. Jest organizatorem cyklicznych koncertów w kościołach Łodzi i okolic. Sprawuje kierownictwo artystyczne nad organizowanym przez Fundację „Carpe Diem” cyklem koncertów „Katedralne Wieczory Muzyczne” oraz „Dni Muzyki Organowej i Kameralnej w Archikatedrze Łódzkiej”. Prowadzi cykliczne i okazjonalne prezentacje 58-głosowych organów Archikatedry w Łodzi. W latach 2001-2011 sprawował kierownictwo nad Festiwalem Muzyki Organowej i Kameralnej w Skierniewicach. Jakub Garbacz jest współzałożycielem Polskiego Wirtualnego Centrum Organowego www.organy.art.pl. Koncertował w ramach większości festiwali organowych w Polsce, a także za granicą (Czechy, Finlandia, Holandia, Niemcy, Słowacja, Włochy). Prowadzi także ożywioną działalność jako muzyk kameralista, współpracując z chórami, solistami i zespołami muzyki dawnej. Na stałe współpracuje z Joanną Woszczyk - Garbacz (flet) oraz z zespołem wokalnym All` Antico. Jakub Garbacz współpracuje z lokalnymi mediami (radio, prasa, TV) promując muzykę organową i realizując nagrania dźwiękowe. Jakub Garbacz prócz działalności ściśle artystycznej prowadzi studio nagraniowe muzyki klasycznej  i wydawnictwo płytowe.

Joanna Woszczyk-Garbacz swoją edukację muzyczną rozpoczęła w PPSM nr 1 w Warszawie, w klasie Marka Chodorowskiego. Naukę kontynuowała w PSM II st. nr 1 w Warszawie, w klasie Jerzego Chudyby. W roku 2001 ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Łodzi w klasie fletu prof. Antoniego Wierzbińskiego. W roku 2009 uzyskała tytuł doktora sztuki w zakresie gry na flecie. Uczestniczyła w wielu konkursach fletowych oraz kameralnych, zdobywając liczne nagrody i wyróżnienia, m.in.: uczestniczyła w finale konkursu Pacem in terris w Bayreuth (1998), uzyskała wyróżnienie na Międzynarodowym Konkursie Fletowym w Krakowie (1999), IV nagrodę na Konkursie Muzyki Francuskiej w Łodzi (1999), I miejsce na Konkursie Fundacji YAMAHA w Krakowie (2000), I miejsce na Konkursie Fletowym w Warszawie (2001), III nagrodę na Międzynarodowym Konkursie im. Friedricha Kuhlaua w Uelzen (2003), wyróżnienie honorowe na Międzynarodowym Konkursie Indywidualności im. Aleksandra Tansmana w Łodzi (2004), I miejsce na Międzynarodowym Konkursie Zespołów Kameralnych w Paryżu (2005). Także w 2005 roku otrzymała od Prezydenta Miasta Łodzi indywidualną nagrodę naukową za osiągnięcia artystyczne. W 2000 roku otrzymała stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Brała udział zarówno w kursach orkiestrowych (Ochsenhausen, Bayreuth), jak i solowych (Orońsko, Holland Music Sessions, Academie Internationale d'Ete de Nice, Internationale Meisterkurse Zurich, Łódź, Wrocław). Obecnie koncertuje solo, oraz w Duo Consonantes z Jakubem Garbaczem (organy), a także w różnych zespołach kameralnych.  Występowała na większości festiwali muzycznych w kraju, oraz poza jego granicami. Współpracuje także z orkiestrą Polish Camerata i Orkiestrą Filmową HollyŁódź. Jest pracownikiem Akademii Muzycznej w Łodzi, gdzie prowadzi klasę fletu oraz zajęcia z kameralistyki. Jest także flecistką w Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina. W roku 2009 wraz z klawesynistką Ewą Rzetecką nagrała płytę CD „Barok w Europie”, która ukazała się nakładem wydawnictwa „Ars Sonora”. 


 

10 sierpnia 2022 (środa)

Paweł Wróbel (organy), Grzegorz Kustra (obój)

Program

Aleksander Karczyński – Marsz triumfalny

Heitor Villa-Lobos – Bachianas Brasileiras nr 5

Dietrich Buxtehude – Passacaglia d-moll BuxWV 161

Alessandro Marcello – Andante e spiccato i Adagio z Koncertu obojowego d-moll

Félix Alexandre Guilmant – Intermezzo z Sonaty organowej F-dur op. 89 nr 7

Ennio Morricone – Obój Gabriela z filmu Misja

Jan Sebastian Bach – Toccata z VI Partity e-moll BWV 830 (Transkrypcja na organy Paweł Wróbel)

Astor Piazzola – Tanti Anni Prima (BIS) 

Oblivion  (BIS) 

Paweł Wróbel studiował pod kierunkiem prof. Andrzeja Chorosińskiego w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, prof. Jona Laukvika w Hochschule für Musik w Stuttgarcie oraz prof. Gunthera Rosta w Universität für Musik w Grazu. W roku 2012 uzyskał tytuł doktora sztuki muzycznej w Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu. Otrzymał nagrody podczas międzynarodowych konkursów organowych w Poznaniu (2005), Gdańsku (2006), Zurychu (2011), Miami (2012). Brał udział w sesjach i kursach mistrzowskich z zakresu gry organowej, prowadzonych przez Ludgera Lohmanna, Bernharda Haasa, Gerharda Weinbergera, Wolfganga Zerera, Martina Sandera, Christopha Krummachera. Jest autorem transkrypcji na organy, utworów fortepianowych oraz orkiestrowych J.S. Bacha,  F. Liszta, S. Prokofieva, S. Rachmaninowa oraz I. Strawińskiego.    Paweł Wróbel posiada w swym repertuarze komplet dzieł organowych J. Brahmsa, N. Bruhnsa, C. Francka, R. Schumanna oraz wszystkie sonaty organowe A.G. Rittera oraz jest członkiem międzynarodowego stowarzyszenia organistów American Guild of Organists w Nowym Jorku.

Grzegorz Kustra ukończył studia na Akademii Muzycznej we Wrocławiu w klasie oboju Karela Fiali. Po otrzymaniu dyplomu zatrudnił się w Filharmonii Świętokrzyskiej jako pierwszy oboista. Z końcem lat 90. został koncertmistrzem grupy dętej i perkusji. Od początku jest również pedagogiem w Szkole Muzycznej I i II st. w Kielcach. 


 

13 sierpnia 2022 (sobota)

Marek Stefański, Milena Sołtys-Walosik (sopran)

Program

Franz Liszt - Psalm nr 121 (opr. M. Stefański)

Camille  Saint-Saens - Ave Maria

Franz Schubert (1797-1928) - Ave Maria

J Josef Gabriel Rheinberger - Abendlied op. 157

Lech Skoczylas - Missa ad honorem Sanctae Caeciliae: Kyrie, Sanctus-Benedictus, Agnus Dei

Feliks Nowowiejski - Nie opuszczaj nas

Stanisław Kwiatkowski  - Ave Maria

Mieczysław  Surzyński - Improwizacje op. 38 "Święty Boże"

 

 Marek Stefański – wirtuoz organów, pedagog i animator życia muzycznego. Należy do grona najbardziej aktywnych artystycznie polskich organistów, również na arenie międzynarodowej. Urodzony w 1969 roku w Rzeszowie, ukończył studia w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie organów prof. Joachima Grubicha, otrzymując w 1994 r. dyplom z wyróżnieniem. 

Działalność koncertową rozpoczął na początku studiów w Akademii Muzycznej, odbywając dwukrotnie jako organista-solista wraz z Krakowskim Akademickim Chórem „Organum” tournée koncertowe obejmujące większość krajów europejskich. Zwieńczone sukcesami koncerty podczas międzynarodowych festiwali muzyki sakralnej i organowej oraz uzyskane nagrody (m.in. I nagroda w ramach European Forum d'Art Sacre) otworzyły mu drogę do udziału w większości polskich i zagranicznych festiwali muzyki organowej. Od 1996 roku współpracuje z Bazyliką Mariacką w Krakowie (do 2007 roku był etatowym organistą). Od 1999 roku pracuje w Katedrze Organów Akademii Muzycznej w Krakowie, obecnie na stanowisku adiunkta. W 2013 r. na podstawie rozprawy naukowej oraz monografii płytowej poświęconej muzyce organowej kompozytorów krakowskich II połowy XX wieku, uzyskał w Akademii Muzycznej w Krakowie tytuł doktora habilitowanego.

Koncertuje na całym świecie. Regularnie zapraszany jest na koncerty do Rosji. Jest zasłużonym propagatorem polskiej muzyki organowej, szczególnie XX wieku, którą wykonuje równolegle ze sztuką improwizacji organowej. Jego udziałem stały się prawykonania utworów współczesnych polskich kompozytorów oraz polskie prawykonania dzieł kompozytorów francuskich. Dokonał licznych nagrań dla Polskiego Radia, Telewizji Polskiej oraz rozgłośni zagranicznych. Wspólnie z Radiem Kraków realizował cykl audycji „Antologia Organów Krakowa”, a z Radiem Rzeszów nagrywał i prezentował na antenie radiowej brzmienie wartościowych organów Podkarpacia. Jest założycielem i dyrektorem artystycznym Festiwalu „Wieczory Muzyki Organowej i Kameralnej w Katedrze i Kościołach Rzeszowa”, cyklu koncertów „Muzyka Organowa w Jarosławskim Opactwie” oraz „Wiosennych dni z muzyką organową w bazylice Jezuitów” w Krakowie. W maju 2016 roku, jako jedyny Europejczyk, reprezentował Stary Kontynent podczas Festiwalu „5 Continents – 5 Organists” w Seulu w Korei Południowej

Milena Sołtys-Walosik - sopran liryczny z koloraturą. Posiada niezwykle szlachetny głos, predysponowany do wykonywania różnych gatunków muzyki, który wzrusza i wprawia w zachwyt  nawet najbardziej wymagającą publiczność. Artystka sceny Opery Krakowskiej od roku 2014. Laureatka wielu nagród i wyróżnień muzycznych, m.in.: „Talentów Małopolski" w 2010 r., "Musicamore" w 2011 r., Talentu Małopolskiego w XXIII Małopolskim Festiwalu Form muzycznych i tanecznych 2010 r. Współpracuje z licznymi zespołami chóralnymi i  instrumentalnymi, głównie  na terenie Krakowa i Małopolski. 


 

17 sierpnia 2022 (środa)

Radosław Marzec (organy), Renata Marzec (wiolonczela) 

Program

Georg Philipp Telemann – Sonata D-dur for viola da gamba solo (tr. for cello solo Renata Marzec):

Preludium   

Courante

Johann Sebastian Bach – Fantazja i fuga g-moll, BWV 542

Anonimo Espagñol s. XVII – 1o Tono. Obra sobre la tonada del desmayo; de todo juego. (manuskrypt Monasterio San Lorenzo el Real de El Escorial)

Francois Couperin –  5 Pieces en Concert (vc., org.) 

- Pelude, 

- Siciliene, 

- La Tromba, 

- La Plainte, 

- Air de Diable

Friedrich Gernsheim – Elohenu (vc., org.)

Joseph Sulzer – Sarabande op.8 (vc., org.)

Albert Kellermann– Hebrȁischer Melodie op.23. (vc., org.)  

Johann Sebastian Bach – Preludium i fuga e-moll, BWV 548

 

Radosław Marzec urodził się w Białymstoku w 1971 r. Studiował w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie organów prof. Piotra Grajtera, gdzie uzyskał dyplom z wyróżnieniem. Umiejętności swoje doskonalił w Konserwatorium Muzycznym w Strasbourgu (Francja) w klasie organów prof. André Stricker w ramach studiów podyplomowych zwieńczonych uzyskaniem „Diplôme de Specialisation d’orgue". W latach 1995-1996 był stypendystą Ministra Kultury i Sztuki za wybitne osiągnięcia i sukcesy artystyczne. Brał czynny udział w kursach mistrzowskich prowadzonych przez takich organistów jak Marie-Claire Alain, Guy Bovet, Ferdinand Klinda, Herbert Wulf. Był stypendystą kursu mistrzowskiego prowadzonego przez Jean Guillou w Zürichu oraz Letniej Międzynarodowej Akademii Organowej w Saint Bertrand de Comminges prowadzonej przez Michael Chapuis i André Stricker. W 1994 został laureatem Nagrody Głównej na Konkursie Organowym w Rumii, a w roku 1999 finalistą Międzynarodowego Konkursu Organowego im.  M. Tariverdieva w Kaliningradzie, gdzie otrzymał nagrodę specjalną za najlepsze wykonanie utworów obowiązkowych. W 2006 roku dokonał premierowej rejestracji na płycie, muzyki organowej Adama z Wągrowca. Oprócz tego nagrał również dwie płyty z solową muzyką organową w Chojnicach oraz w Gau-Bischofsheim w Niemczech.  Obecnie jest profesorem tytularnym pracującym na Wydziale Instrumentalnym Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Występuje w kraju i za granicą solo,  a także w duecie „Cellorganic” ze swoją żoną, wiolonczelistką Prof. Renatą Marzec.

Renata Marzec - prof. dr hab. Akademii Muzycznej w im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Jest absolwentką tej uczelni. Studia ukończyła w 1990 roku w klasie wiolonczeli prof. Romana Sucheckiego. Pracę zawodową związała ze swoją macierzystą akademią, w której prowadzi klasę wiolonczeli, zespoły kameralne. Jej studenci z sukcesami brali udział w międzynarodowych konkursach instrumentalnych.  Aktywność koncertowa Renaty Marzec obejmuje Międzynarodowe Festiwale  Muzyczne organizowane na terenie całego Polski oraz  Europy. Są to recitale solowe oraz koncerty kameralne we współpracy ze znamienitymi instrumentalistami: Dymitrem Sitkowieckim, Jadwigą Kaliszewską, Pawłem Radzińskim Lechem Bałabanem, Marcinem Sikorskim, Bolesławem Siarkiewiczem, Piotrem Reichertem.  Od kilku lat koncertuje również z mężem organistą, prof. Radosławem Marcem współtworząc duet Cellorganic. Repertuar tego duetu propaguje oryginalne dzieła tworzone na ten skład autorstwa takich mistrzów XIX I XX wieku oraz dzieła twórców dawnych epok jak J.S.Bach, A.Vivaldi, A.Scarlatti. Duet prezentuje również własne opracowania muzycznych arcydzieł różnych epok. W sierpniu 2016r.  nakładem wytwórni Soliton ukazała się płyta duetu Cellorganic pt. „Borrowed Sounds”, na której Renata Marzec dokonała światowej premiery fonograficznej utworów w transkrypcjach na wiolonczelę solo oraz utworów na wiolonczelę i organy. Od 2014 roku jest Dyrektorem Artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Markowicach. Renata Marzec prowadzi również kursy i Master Class w Polsce i za granicą. Uczestniczy w pracach Jury konkursów wiolonczelowych i kameralnych. Jest również krajowym konsultantem Centrum Edukacji Artystycznej. W latach 1999-2002 i 2008-2012 pełniła funkcję prodziekana,  następnie dziekana (2002-2008 i 2012-2016 ) Wydziału Instrumentalnego Akademii Muzycznej w Bydgoszczy.  Za swoją działalność artystyczną otrzymałam wiele nagród i odznaczeń, zarówno Prezydenta RP, Wojewody Kujawsko-Pomorskiego, Marszałka Województwa  oraz Rektora Akademii Muzycznej w Bydgoszczy.


 

20 sierpnia 2022 (sobota)

Andrzej Chorosiński (organy), Michał Chorosiński (recytacje)

Program

Johann Sebastian Bach -  Preludium i fuga e-moll /BWV548/

Cyprian Kamil Norwid – wiersze wybrane

Fryderyk Chopin – Etiuda cis-moll Op.25/7

Juliusz Słowacki – wiersze wybrane

Karol Szymanowski – Etiuda b-moll Op.4/3

Adam Mickiewicz – wiersze wybrane

Charles Marie Widor – IV Symfonia Op.13 /Toccata-Andante cantabile-Scherzo-Toccata/

 

Andrzej Chorosiński naukę gry na organach rozpoczął, w klasie prof. Stanisława  Możdzonka,  w Liceum Muzycznym im. Karola Szymanowskiego w Warszawie, które ukończył z wyróżnieniem w 1967 roku. W tym samym roku rozpoczął studia w warszawskiej Akademii Muzycznej w klasie organów Feliksa Rączkowskiego, ukończone z wyróżnieniem w 1972 roku. W latach 1969-1974 odbył studia kompozytorskie pod kierunkiem Tadeusza Paciorkiewicza. W 1972 roku uczestniczył w kursie mistrzowskim prowadzonym przez  Floor  Peetersa  w Belgii. W tym samym roku otrzymał nagrodę specjalną na konkursie improwizacji organowej w Kilonii. Koncertował niemal we wszystkich krajach Europy, a także w Izraelu, USA, Kanadzie, Korei Południowej i w Japonii. Występował w tak renomowanych miejscach jak m.in. Filharmonia Narodowa w Warszawie, Koncerthuset  w Sztokholmie, Sala im. Piotra Czajkowskiego w Moskwie, Katedra Notre Dame w Paryżu, King’s College Chappel w Cambridge, Auli  im. Pawła VI  w  Watykanie czy   Katedrze  Św.  Patryka  w  Nowym  Jorku. Dokonał licznych nagrań radiowych i telewizyjnych w kraju i za granicą. Nagrał też ponad  20 płyt  LP  i  CD  dla takich firm jak:   Polskie Nagrania, Veriton, EMI-Electrola, Life Records, DUX, Musicon, Dabringhaus Grimm, Megavox. W roku 2003 Związek Producentów Audio-Video przyznał  tytuł  „Podwójnej Platynowej Płyty”  płycie CD nagranej w  Bazylice w Licheniu. Twórczość  kompozytorska A.Chorosińskiego  obejmuje : Koncert na  organy i orkiestrę ,  muzykę kameralną,  organową, chóralną i  filmową,  komponowaną  na  zamówienie Wytwórni Filmów  Dokumentalnych  w  Łodzi.  Jest  również  autorem licznych ,  autorskich   transkrypcji   utworów  orkiestrowych na  organy ,   m.in.  utworów  A.Vivaldiego, C. Saint Saensa M.Rimskiego  Korsakowa,  M.Mussorgskiego,  B.Smetany Znaczące miejsce w działalności Andrzeja Chorosińskiego zajmuje praca pedagogiczna. W  roku  1992  otrzymał  tytuł  naukowy  Profesora  sztuk  muzycznych. Jest profesorem klas organów w warszawskiej i wrocławskiej Akademii Muzycznej. W latach 1987-1993 był prorektorem,  a  w latach 1993-1999 sprawował godność rektora Akademii Muzycznej im F.Chopina w Warszawie. W  latach 1993 - 2000 był  członkiem  Prezydium  AECAM -  Stowarzyszenia  Rektorów  Europejskich  Uczelni  Muzycznych. Był przewodniczącym  Konferencji Rektorów Uczelni Artystycznych w Polsce  - KRUA.  Prowadził kursy mistrzowskie  w Niemczech, Szwecji, Finlandii, USA,  Japonii, Korei  Płd. i Izraelu. Był też jurorem konkursów organowych we Francji, Niemczech i Polsce. Od  1999  roku  kieruje  Katedrą  Organów  i  Klawesynu  w warszawskiej  akademii muzycznej. W latach 1997-2002 pełnił funkcję Dyrektora Artystycznego Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze. Jest  współinicjatorem  i  dyrektorem  artystycznym  7 międzynarodowych  festiwali  muzyki  organowej i kameralnej  na  zabytkowych instrumentach ,  we  Wrocławiu, Jeleniej Górze, Legnicy , Kłodzku. Kluczborku  i  Św. Lipce. Posiada liczne  odznaczenia  i  nagrody,  m.in. Zasłużonego  Działacza Kultury,  Złoty Krzyż Zasługi, medal   „Ecclesiae  Populoque  Servitium  Praestanti”. Jest honorowym  obywatelem miast  Jelenia  Góra  i  Kłodzko, przyznanych  za  zasługi w  popularyzowaniu  kultury  muzycznej  na  terenie  Dolnego Śląska. Jest konsultantem  i  autorem  licznych  projektów  w zakresie  budownictwa organowego  w Polsce,  Niemczech,  Kanadzie  i  Japonii.


 

24 sierpnia 2022 (środa)

Filipe Veríssimo (organy) 

Program

Johann Sebastian Bach – Concerto C-dur, BWV 594

Allegro – Adagio – Allegro

 Bernardo Pasquini – Partite sopra la Aria della Folia de Espagna 

Dieterich Buxtehude – Praeludium fis-moll

Francisco Correia de Arauxo – Tres glosas sobre el canto llano de la Inmaculada Concepcion 

François Couperin – Offertoire sur les Grands Jeux (Messe des Counvents) 

Marcos Portugal – Sonata D-dur 

Johann Sebastian Bach – Fantazja i fuga g-moll, BWV 542

 

Filipe Veríssimo  jest Dyrektorem Artystycznym i tytularnym organistą w kościele Igreja de Lapa w Porto.  Jego współpraca z kanonikiem António Ferreira dos Santos przyczyniła się do znaczącego rozwoju,  a także promocji muzyki organowej, chóralnej i liturgicznej w Portugalii. Ukończył studia w zakresie muzyki sakralnej w Katolickiej Szkole Sztuk Pięknych, studiował muzykę organową, dyrygenturę i reżyserię orkiestrową. Dodatkowo uczęszczał na studia magisterskie z muzykologii historycznej na Wydziale Nauk Społecznych i Humanistycznych Universidade Nova de Lisboa oraz na studia magisterskie z muzyki sakralnej w the School of Arts of the Catholic University of Portugal. Jest honorowym dyrektorem artystycznym Czcigodnego Trzeciego Zakonu São Francisco, dyrektorem artystycznym Cyklu Muzycznego São Francisco i Międzynarodowego Cyklu Koncertów Organowych Katedry Porto oraz konsultantem Santa Casa da Misericordia w Porto ds. muzyki sakralnej. The Polytechnic Institute of Porto nadał mu tytuł specjalisty w dziedzinie muzyki za wybitne osiągnięcia w karierze muzycznej i zasługi dla edukacji muzycznej w Portugalii. 


 

27 sierpnia 2022 (sobota)

Orkiestra Koncertowa Reprezentacyjnego Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego

Dyrygent:

ppłk Marcin Ślązak 

mjr Dariusz Kaczmarski 

Soliści:

Natalia Winnik – mezzosopran 

Maciej Gronek – tenor

Jan Kierdelewicz – bas/narrator

kpr. Patrycja Korniluk – obój

Katarzyna Soja – narracja

Program: 

Bogurodzica – orkiestra (3’)

muz. anonim, opr. Feliks Nowowiejski

Kozak – J. Kierdelewicz (5.40’)

muz. Stanisław Moniuszko, opr. Roman Drozd

Piosnka Bronki – N. Winnik (4’)

muz. Stanisław Moniuszko, opr. Arnold RezlerAria Stefana – M. Gronek (7’)

muz. Stanisław Moniuszko, opr. Arnold Rezler

Autumn Soliloquy – P. Korniluk (7.30’)

muz. James Barnes

Wielka Symfonia Bitwę Wyobrażająca – orkiestra/narrator (13’)

muz. Karol Kurpiński, opr. Robert Niepostyn

  

Orkiestra Koncertowa RZAWP swoją działalność rozpoczęła w czasie II wojny światowej, pełniąc głównie funkcje paradne, by po dwudziestu latach stać się Centralną Orkiestrą Reprezentacyjną Wojska Polskiego. W tym czasie doskonaliła swój profil artystyczny i wzbogacała repertuar oraz instrumentarium. W 1989 roku otrzymała nazwę: Orkiestra Koncertowa Wojska Polskiego im. Stanisława Moniuszki. W 2004 roku została włączona w skład Reprezentacyjnego Zespołu Artystycznego  Wojska Polskiego.

W jej repertuarze znajdują się programy patriotyczne i estradowe, koncerty muzyki klasycznej i rozrywkowej oraz oprawa mszy świętej. Często zaprasza do współpracy znanych solistów m.in.: Iwonę Tober, Małgorzatę Pańko, Czesława Gałkę, Renatę Drozd, Kamila Pękalę, Małgorzatę Idzik, Leszka Świdzińskiego, Iwonę Hossę, Agnieszkę Kowalską, Bogusława Morkę, Ryszarda Morkę, Adama Zdunikowskiego.

Orkiestra Koncertowa RZAWP od wielu lat bierze udział w tematycznych koncertach i audycjach muzycznych organizowanych dla dzieci i młodzieży przez Filharmonię Narodową w Warszawie. Dokonała również wielu nagrań archiwalnych dla Polskiego Radia i Telewizji Polskiej. Utwory muzyki polskiej i światowej znalazły się na ponad 20 płytach. Za swoją działalność artystyczną została uhonorowana m.in. Nagrodą Ministra Obrony Narodowej oraz Nagrodą Ministra Kultury i Sztuki.

Dziś Orkiestra Koncertowa RZAWP liczy 55 muzyków. Reprezentacyjnym strojem artystów są stylizowane mundury z epoki Księstwa Warszawskiego.

 


Festiwal 2022 - PLAKAT


 

Sakramenty

KOŚCIÓŁ PARAFIALNY KAPLICA SIÓSTR Tupadły Rozewie
Używamy plików cookies Ta witryna korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności i plików Cookies .
Korzystanie z niniejszej witryny internetowej bez zmiany ustawień jest równoznaczne ze zgodą użytkownika na stosowanie plików Cookies. Zrozumiałem i akceptuję.
306 0.125972032547